Så har ännu en helg passerat! Vi hade inga större planer men har fått lite smågrejer fixat. Igår var vi ute en stor del av dagen och grejade med djuren.
Vi hämtade också en gran, Axel och Loke gjorde det med traktorn dels för att den stora ponnyvagnen fortfarande har punktering men också för att Loke väldigt gärna ville det. Vi tog in granen senare under eftermiddagen och barnen var ganska hjälpsamma och klädde den. Loke tog hjälp av brandbilen, haha.
Vi la även in julklapparna under granen, de har legat på vardagsrumsbordet ett par dagar men med julgranen på plats blev det uppenbarligen lite för frestande för Loke. På söndagsmorgonen smet han ner och öppnade en av sina två julklappar på eget bevåg..! Inte lätt att ha lite dåligt tålamod!
Idag har det varit soligt och fint ute, dock lite blåsigt. Jag och barnen tog en runda med ponnyvagnen på förmiddagen och jag har ridit Kaprifol också. Sen har vi bakat ”älgpluttar” av pepparkaksdeg och haft taco-kväll med Oma och Farfar.
I morgon är det jullov för pappan och barnen, och jag jobbar tre dagar till!
Fyra arbetsdagar kvar innan jullov för min del! Barnen och Axel har bara en dag kvar innan de går på ledighet, vilket känns bra för barnen har varit väldigt trötta det senaste. Sen är det ju såklart nedräkning till julafton och dagen då det åter blir ljusare igen!
Idag har jag jobbat hemifrån vilket var riktigt skönt. Jag kunde jobba på ostört och beta av en del på att-göra-listan. Sen stämplade jag ut ett par minuter tidigare också och tog ponnyvagnen till förskolan för att hämta barnen! Det är ju väldigt smidigt eftersom de leker ute, så det är bara att parkera vid grinden och öppna den. Och se till att bara mina barn kommer ut. Det är fler som försöker smita med!! När hjälmarna var på åkte vi en omväg hem och väl hemma fick Assim gå ut i hagen igen och barnen fick öppna sina julkalendrar. Dagens höjdpunkt dessa dagar.
Över en natt var i princip all snö borta, men vi fick ju ett gäng dagar med riktigt härlig snö. Det kom ganska mycket förra helgen så på lördagseftermiddagen åkte jag och barnen en runda ner via sjön, med släden! De är ju snabba med att sanda här i området, men nu hann vi ut först och kunde köra hela rundan utan problem. Loke ska promt sitta på stolen i bak numera, så jag och Nora fick sitta nerbäddade under filtar i fram. Himla mysigt!
Även Kaprifol har fått rasta av sig i snön flera gånger, och det klagar hon inte på!
Det är dumt att lova bättring, men just nu är det ju riktigt illa så lite bättre uppdatering borde jag ju kunna lösa kan man tycka! Det har hänt mycket sen sist så här kommer en liten sammanfattning!
Vi har haft julpyssel på jobbet och jag tog tillfället i akt och testade att göra små tomtar av ull. Det var roligt och blev ju inte alltför fullt! Vi gjöt även tomtar och lite andra grejer med lite överbliven cement. Jag gjorde en skål! Den blev dock inte jättebra, haha, men övning ger färdighet.
Sen kom ju fredagen och det som vi länge sett fram emot, Axels disputation! Axel åkte in till Göteborg tidigt på morgonen och jag och barnen kom efter när vi sovit några minuter till och tagit hand om djuren. Klockan 10.00 satt vi alla bänkade i Hörsalen och Axel höll sin presentation i ca 25 minuter. Barnen satt tysta i tio minuter och sen tog jag med mig dem ut, då jag kände att det började krypa i deras kroppar. Vi var ute i ”hallen” tills Axels presentation var klar och sen åkte vi till Universeum tillsammans med Tilda och hennes barn. Axel fick tappert ”försvara” sin avhandling i ytterligare tre och en halv timme…! Lagom tills dess var vi nöjda på Universeum och tog spårvagnen tillbaka till GVC och drack ett glas bubbel. Kommitéen hade en kort överläggning men kom sen fram till att Axel var godkänd!
Klockan var nu omkring halv tre-tre och nu skulle kvällens fest förberedas! Axel fick hjälp av sina föräldrar och bröder, så jag, Britt, Tilda och de fyra barnen åkte till Naturhistoriska Museet och tittade på ”uppstoppade djur som är döda”. Barnen tyckte nog att detta var ännu mer spännande än Universeum, och de sprang runt och tittade på alla spännande djur och skelett. Det var nästan inga andra människor där heller.
När vi var nöjda på museet åkte vi tillbaka till universitetet och åt en pepparkaka och drack en mugg med glögg. Sen började folket droppa in och festen drog igång med tacobuffé, god dryck, polkagrispannacotta och lite tal. Alla ville prata med Axel såklart, han fick knappt sitta ner tyst en minut ens, hehe. Barnen höll igång fantastiskt bra och lekte väldigt bra tillsammans. Senare på kvällen åkte de hem med Oma och Farfar, och Nora hade då somnat gott i min famn. De sov gott hela natten hemma hos Oma och Farfar och jag och Axel blev kvar tills festen tog slut, städade och tog oss sedan till Panoramahotellet och sov några timmar innan det blev dags att äta hotellfrukost. Axel åkte sen till Norra Kärr på exkursion till sitt område, och jag åkte hem!
I fredags kom mormor under eftermiddagen och då stämplade jag ut från mitt kontor nere i källaren. Vi gick ut till stallet och satte selen på Assim och körde iväg mot förskolan, med släden! Det är lite för lite snö bitvis, främst på asfaltsvägen där snön är bortkörd, men det funkar att köra ute vid kanten och så tog vi vägen över ett par åkrar som ska plöjas upp. Mormor passade Assim när vi var framme, så gick jag in och hämtade barnen som precis ätit mellanmål. De blev glad av både mormor och släden!
På lördagen kom Susanne, Lucas och Oliver hit, och vi åkte ganska omgående iväg till Borås för shopping och Djul i djurparken. Barnen fick nya pyjamasar och Nora fick varma byxor att ha över sina vanliga byxor i overallen. Frusen tös! Loke fick tomtekläder också och de åkte på så fort vi kom hem senare på kvällen. Även Nora ville ha tomtekläder på sig!
Efter shoppingen åt vi lunch inne på Knalleland och sen tog vi oss till djurparken som har vinteröppet nu på helgerna fram till jul. Det var väldigt fint med massa ljus, granar och julpynt! Och så djur och lekplats såklart, barnen var helt slut när vi var klara. Susanne och hennes barn åkte hemåt och vi åkte och tog med oss Pizza hem till middag med Axel. Han var krasslig så han fick stanna hemma.
Söndagen gick i trötthetens tecken. Båda barnen har varit väldigt trötta idag så det har inte blivit så mycket gjort. Tvättat lite kläder, nya lampor till bilen, frysen är avfrostad och ”organiserad”. Jag har ridit Kaprifol också och longerat Assim i snön i sommarhagen.
Det blev ju nästan en cliffhanger där, hur länge varade egentligen strömavbrottet!? Jag förstår att ni är otroligt nyfikna. I fyra timmar ungefär, var vi utan ström och med tio minusgrader ute blev det två grader kallare inne, så vi överlevde utan större bekymmer. Men ja, ena vattenkranen i stallet frös, dock oklartom det hade så mycket med strömavbrottet att göra egentligen för den gjorde det även i natt och då var det också dryga 10 minusgrader. Den är ju värmeslingad fram till själva kranen, som sen är ganska lång så det är i kranens ”hals” som den har frustit. Det har dock varit snabbt fixat med lite kokande vatten, som jag då kunnat ta från den andra kranen och hällt i vattenkokaren i stallet. Så inga större bekymmer! Men en lite bättre ”nattmössa” till vattenkranen står på att-göra-listan.
Det är ju det där med vatten som är krångligast när det är så här kallt, men vi har ju löst det ganska bra med de flesta djuren. Hästarna och fåren har en värmebalja och hönsen har en värmeplatta. Ponnyernas värmebalja beställdes för en månad sen men transformatorn är borttappad någonstans mellan tillverkaren och leverantören, så de har dubbla vattenbaljor med isolering i mellan än så länge. Det funkar OK tills vidare, men snart kommer ju även de ha värmebalja. Guld värt! Kaninens vatten fryser mest hela tiden, men tanken är ju att hon ska få byta hem så jag har inte brytt mig om att fixa nån form av värmeplatta till henne. Det tar dock emot att sälja henne, därav har det inte blivit av än.
Idag är det hemmajobb som gäller, och jag tänkte ta ut lite inarbetade timmar i eftermiddag och sluta tiiiidigt! Mormor kommer, och Axel kommer hem sent ikväll. Han är i Lovisagruvan sen i onsdags kväll. Så nu är det nedräkning till helg, inte många timmar kvar!
Bild från förra vinterns hämtning på förskolan med släde, kanske blir det så idag också!
Mitt i barnens kvällstv slocknade hela byn och det blev kolsvart, både inne och ute. Med hjälp av mobillampans sken tände vi lite levande ljus och tog med var sitt upp till barnens rum där vi läste godnattsaga. Fanns inte mycket mer att göra än så liksom! Strax därefter kom strömmen tillbaka, bara för att slockna nån minut senare.
Nu har strömmen varit borta i 1.5 timme och man blir ju snabbt uttråkad. Det är för mörkt för att läsa bok, och så kul är det inte att pilla med telefonen en längre stund. Borde väl plocka fram nåt pysselaktigt, men det blir nog helt enkelt tidigt i säng.
På elbolagets sida står det att det är problem vid en mottagarstation här i närheten och ”Strömavbrottet kan bli långvarigt, bevara värmen i husen”. Tio minusgrader ute, så det är ju inga fönster öppna precis. Men vad är långvarigt? Två timmar? Fem timmar? Hela natten? Flera dagar? Ja vi får väl se. Jag tänker mest att vattnet i stallet lär ju frysa nu, jag har varit så glad att det hållit sig bra hittills, det blir så mycket mer jobb om det fryser! Men det kanske går att tina upp i morgon. Eller när vi nu får tillbaka strömmen. Time Will Tell!
Helgen inleddes med mer snö och även om den knappt täcker marken var det tillräckligt för att dra fram pulka och snowracer! Assim ställde glatt upp som dragdjur och vi åkte ut till åkrarna och sen körde vi race runt runt i trädgården!
Det kom mer snö under eftermiddagen så en ordentlig snögubbe fick vi till också!
Jag har även ridit Kaprifol, vi har lekt lite inne och kaklat det sista i badrummet.
Idag vaknade vi upp till ytterligare någon mer millimeter snö och det yrde i luften under förmiddagen. Vi passade då på att baka pepparkakor, degen gjorde Axel och barnen igår.
Efter dagens lunch fick vi ut, då hade det klarnat upp lite och även om det blåste lite kallt på vissa platser var det rätt trevligt. Assim selades på och släden drogs fram! Vi körde ut på det stora gärdet och körde ett par varv där, i både trav och galopp! Vi tog en kort vända på skogsvägen också men där blev det snart lite tunt på snö när träden tätnade så vi vände och tog vägen över gärdet igen och sen var vi rätt nöjda. Kul att vi kunde få användning av släden igen, väl värt köpet förra året!
Veckan rullar på. Igår kväll åkte Axel till Lovisagruvan igen efter ett par veckors uppehåll. Nu har de borrat nya borrkärnor som han ska gå igenom. Han åkte efter barnen läggdags igår och är tillbaka i morgon eftermiddag.
Idag har jag därför jobbat hemifrån för att hinna med lite jobb mellan lämning och hämtning på förskolan. Vid lunch var jag ute och fodrade lunch till fåren och ponnyerna och möttes av den här goa synen. Skönt att ligga inne och vila medan regnet strilar ner ute.
Senare under kvällen övergick regnet till snö och nu i skrivandes stund är det två centimeter ute. Jag gissar att det töar bort lika fort som det kom dock.
Det känns som vi säger detta hela tiden, men så här mycket regn har det nog aldrig kommit. Det är så otroligt blött hemma nu så det blir fruktansvärt geggit och lerigt överallt. Längtar änna efter lite minusgrader.
Vi håller på att sätta upp hängrännor på maskinhallen/nya lösdriften och det känns ju som en bra grej att göra när det kommer så mycket regn. Sen är ju frågan var man ska göra av allt vatten som man samlar upp, och delvis har vi löst det genom att vi ska ställa tre regntunnor (som vi fått av Nils) i ena änden av byggnaden. Vi har ännu bara fått upp hängrännan, och inte något stuprör men vi ställde en regntunna i strålen som kom ner från rännan och den där tunnan fylldes ju på typ en timme. Det fanns ett utlopp längst ner i tunnan sen tidigare så där var det enkelt att koppla in en slang, och denna kan man nu använda för att fylla vatten till ponnylösdriften. Det rinner inte jättefort, men då hinner man ju mocka och fixa lite hö under tiden! Och win win blir det ju för att vattnet används, och vi slipper gå och hämta vatten i det andra stallet. Får se hur länge det funkar, nu kommer ju minusgraderna så lyckan kanske är kortvarig just nu, men det kommer väl åter till våren i värsta fall.