Profilbild för Okänd

Om LoviseC

Här kan du läsa om min vardag med mitt halvblodssto, ponnyerna, arbetet på gården och alla djuren, och mina två barn.

Projekt Hallen

Knappt har färgen torkat i det föregående projektet innan vi börjar ett nytt, hehe. Nån slags sjukdom det där tror jag?

Detta kommer bli en riktig långkörare, men det känns ändå himla najs att det är påbörjat! Det är nämligen Projekt Hallen som jag talar om, och anledningen till att det kommer bli en långkörare är att det hänger ihop med Projekt Köket.

Ni som varit hemma hos oss vet att man knappt kommer in genom ytterdörren för att det står tre gigantiska mörka garderober innanför dörren. Det är svårt att ta bilder, för att det är så litet.

Och det gör ju inte saken bättre att vi bara har massa ”skit” i garderoberna, och förvarar alla kläder och hundratals skor här på väggen. Så nu åkte garderoberna bort, i steg 1 till en bättre hall och ett nytt kök.

Den främsta anledningen till att vi inte tagit bort garderoberna tidigare, är att det inte finns vare sig golv eller tapet under och bakom garderoberna. Så det är inte ”bara” att ta bort liksom, utan det tvingar ju fram ett golvbyte och en väggrenovering. Och det vill vi ju göra! Men det är först nu vi har gjort en plan för det hela och kan dra igång.

Det var grymt trevligt när garderoberna kom bort, så mycket större och ljusare!

Men sen då? Vi har ju fortfarande ett problem med klädförvaring, se bild där uppe liksom. Speciellt med tanke på att den väggen som kläderna hänger på just nu, den ska bort. För att kunna bestämma oss vidare i denna frågan krävdes det att vi gjorde lite hål i väggen.

Det finns nämligen ett tomrum där bakom. Köket, badrummet och kontoret går nämligen inte helt ihop. Man kan förstå det ganska enkelt om man tänker att vi har ett inbyggt skåp inne i badrummet, som ”sticker in” i väggen ungefär där Axel står och bankar. Men frågan var hur stort tomrummet var, och om det fanns något där inne som man inte kunde ta bort.

Svaret blev att det finns ett tomrum som är ca 50cm djupt, och bredden är lite mer svårdefinierad, men ungefär 90-100 bred kanske. Då är dock badrumsskåpet inräknad, plus att det är några vertikala brädor i vägen. Men vi tror att vi kan ta bort både brädorna och badrumsskåpet, och då ger detta en infälld garderob på ca 90×50 i hallen (vi klarar oss lätt utan det skåpet i badrummet, dock bidrar det ju till lite jobb där inne också, men nån gång ska ju det rummet också göras om). Då får vi en garderob i hallen samtidigt som golvytan förblir så stor som den blev efter att vi tagit bort de gamla garderoberna. Och så kommer vi ha lite krokar/hängare/skohylla antingen till vänster om den nya garderoben, eller på den väggen där elementet är just nu (till höger om ytterdörren). Elementen kommer eventuellt ”förvandlas” till golvvärme i stället, men det är en annan historia.

Så ja vi får se hur detta blir, men kommande steg är i alla fall att undersöka lite mer hur stor vi kan få den infällda garderoben, bygga garderoben, byta vägg på klädförvaringen lite provisoriskt, riva väggen. Och sen i sommar gör vi köööööket!

Småfix

Trots vår snorighet så är vi ju rätt pigga och glada allihopa, förutom Axel då, han har ju den manliga varianten av förkylningen så han är lite mindre pigg. Men det har inte hindrat oss ifrån att mocka åt hästarna, städa åt hönsen, skruva upp en saltstenshållare till fåren och bygga en höhäck till kaninhöet.

Stallet fick lite mer julpyssel också! Helt förträffligt alltså, vilken skapelse! 🤣

Jag har börjat på en till huset också men den ska kläs i ull utöver halmstommen så den dröjer lite mer.

Dörrlisterna i badrummet på nedervåningen har fått en klick uppfräschade färg också.

Före: (såg värre ut i verkligheten)

Efter:

Blir till att ta fönstret en annan gång. Och lasera taket vitt är planen också.

Loke gjorde pizza till middag.

Och till kvällen blev det honungsmelon och popcorn. Myskväll för hela slanten.

Pyntat

Snoriga familjen fortsätter, och jag är också ganska snorig vid det här laget. Därför fick båda hästarna vila igår också, och Kaprifol får nog vila över helgen också. Vi får se. Men vi var ute en sväng i stallet hela familjen igår och nattade djuren. Och jag lyckades komma ihåg att ta med mig batterier ut så ny lyser stjärnorna i fönstrena och klockan tickar igen. Och lite pynt blev det också, lite toftigt dock. Sa nog redan förra julen att jag borde komplettera med nåt så det blir lite ordentligt, men ah, får se om jag hittar på nåt mer.

Även idag jobbar jag hemifrån eftersom jag är snorig som sagt, men har suttit i digitala möten hela förmiddagen så det hade nog blivit hemmajobb ändå. Nu har vi precis lunchat ihop, familjen, och jag har lite jobbfix kvar innan jag stämplar ut för helg!

Inget enligt planen

Om ni läst gårdagens inlägg så vet ni att jag hade lite planer för gårdagskvällen, i form av tömkörning av liten ponny och lite fix i stallet. Men under dagen fick jag den här söta bilden (och en ursöt film på Nora som lärt sig peta i sin näsa..) skickad till mig, så tömkörning av Assim blev ju onödigt!

Och det var ju bra det för det var min tur att lägga Nora och hon är inne i en period där hon har svårt för att somna, plus att hon är snorig och förkyld, så jag kom aldrig ner igen efter att jag gått upp för att lägga henne. Så som jag minns det somnade hon först vid elva, men så länge kan jag ju knappast legat vaken där uppe med henne så gissningvis har vi båda somnat och vaknat, somnat och vaknat lite om vartannat. Sen sov hon förhållandevis okej under natten i alla fall! Så det blev inget pyssel i stallet som ni förstår! Och jag fick även ett sms från medryttaren under kvällen att hon glömt rida, så Kaprifol fick en oplanerad vilodag. Så jag får hålla tummarna nu att jag inte blir lika snorig som resten av familjen, så jag orkar rida de kommande dagarna.

Idag jobbar jag hemifrån, mest på grund av nyss nämnda sjuka familj, och det blir väl antagligen så i morgon också.

Snoriga barn

Loke blev snorig i söndags och någon dag senare var det Noras tur, de ”lider inte” så mycket av det men framförallt Nora sover riktigt dåligt. Och ja, det gör ju jag också då. Efter tre dåliga nätter i rad är man inte så pigg och glad inte! Men det går väl över detta också, väntar bara på att det ska bli min tur att bli snorig först…

Eftersom Loke är snorig blev det ingen förskola denna vecka, och så ringde rektorn också i måndags och önskade att 15-timmarsbarn kan vara hemma på grund av mycket sjuk personal, så då har hans jullov börjat nu helt enkelt. Jag har en och en halv vecka jobb kvar, innan min ledighet börjar. Det ska bli underbart att ha dryga två veckor ledigt tillsammans med familjen!

Igår fick båda hästarna vila, det var ganska tråkigt väder och energin här är som sagt lite låg, haha. Men i måndags red Ebba ut på Assim, och jag red dressyr på Kaprifol.

Hon var inte jättetaggad då jag kom och störde henne i kvällsvilan, men när vi väl kom ut var hon riktigt fin att rida. Jag skrittade fram och av ute i sommarhagarna i mörkret, och så red jag ca 30 min på ridbanan. Fin fin häst. Jag har smsat Åsa för att se om vi kan passa in någon träning under min julledighet, så får se vad hon svarar.

Idag rider Beatrice Kaprifol, men jag tänkte nog gå ut och tömköra Assim lite tror jag. Vi har även inhandlat batterier så jag äntligen kan byta batterier på klockan i stallet som stått stilla pinsamt länge, och så ska ju julstjärnorna tändas där ute också!

Noras rum

Jag var inte lika bra på att ta förebilder som jag minns, men här kommer lite före- och efterbilder på Noras rum i alla fall!

Före:

Garderoberna var ju också blåa, men vi hann dra ner tapeten innan jag kom på att fota!

Efter:

Vi har inhandlat en ny gardinstång som ska upp så fort de nya gardinerna anländer (idag tror jag). Och sen ska vi bära upp Noras säng från gillestugan, vi har tänkt att spjälsängen ska stå kvar inne i vårt sovrum och så ställer vi in barnsängen här inne (antagligen där den svarta hyllan står just nu). Den stora sängen får stå kvar ett tag till, så rummet kan användas som gästrum en stund till. Vi får se hur smidigt det går att flytta över Nora hit helt enkelt.

Söndag.

Hästarna fick lattja på ridbanan idag, med två små hinder som bonus. Kaprifol var inte lika busig som Assim så det blev lite rörigt, men de fick rasta av sig i alla fall. Kaprifol fick även hoppa ett par ”seriösa” språng utan Assim och klippte metern utan att blinka. Duktig!

Jag tycker nog att hon har slimmat sig lite nu också? Den värsta sommarkulan är väl ändå borta!

Assim har en liten kula, men det blir ju inte värre i alla fall, här står han riktigt slött också. Han är snyggare i verkligheten, haha.

I övrigt gjorde vi inte så mycket som är värt att rapportera idag. Mockade, städade åt hönsen och kaninerna. Röjde i Lokes garderob, badade barnen + mig själv och Axel jagade. Han hade nästan ett rådjur i siktet idag men hann inte ”komma till skott”. Det har varit nära många gånger nu så får väl hoppas han har turen på sin sida snart.

Helg!

Även denna lördagen inleddes med stall! Jag och barnen gick ut och matade djuren och tog in Assim för en runda med ponnyvagnen.

Nora fortsätter att sköta sig duktigt i vagnen, hon är ju inte känd för att sitta still långa stunder men det var inga problem idag heller. Fyra kilometer körde vi, skritt och trav och en liten kort galopp uppför en backe på Assim initiativ.

När vi var klara fick barnen lite frukt och sen hoppade vi in o bilen och körde halvtimmen bort till Alboga.

Kaj,Tilda, Noah och Astrid är numera före detta Umeå-bor och har fått nycklarna till sin fina gård. Vi åkte dit och hjälpte till att bära lite, och barnen lekte såklart!

Under eftermiddagen har vi fått upp dörrarna till Noras garderober inklusive nya handtag, så jag får snart fixa lite före- och efterbilder!

Julkänsla

Igår tappade vi upp vår hemmagjorda glögg på flaska, jag älskar ju Blossas vanliga glögg, men den här blev inte så tokig heller.

Annars gjorde vi inte så många knop på em/kvällen igår. Jag tog med mig barnen ut efter middagen och nattade djuren medan Axel slipade Noras garderobsdörrar. De har fått första lagret färg också, så med lite tur får vi på andra lagret idag.

Ännu mer juligt blev det när det började snöa under sena kvällen och visst var det ett tunt snötäcke när jag vaknade i morse! Mörk dock så var ju svårt att föreviga på bild, men det kanske ligger kvar lite över helgen, vi får se!

Nu kör vi fredag och helg!!

Genbank

I tisdags fick jag hem papprena som visade att jag numera är godkänd som genbank för Mellerudskaniner, så roligt! Jag fick med en bunt genbanksintyg att fylla i för kommande kaninkullar och igår kom även ”årsrapporten”. Den skickas ut i december varje år och kanske inte helt nödvändigt för mig att fylla i den i år, men det var snabbt gjort.

Man ska rapportera vilka kaniner man har i slutet av året, och de förändringar som skett under årets gång; födda, sålda, köpta, döda, slaktade kaniner. Man ska även bedöma hullet på sina kaniner och väga sina vuxna kaniner. Så när barnen gått och lagt sig igår gick jag ut till stallet med badrumsvågen och köksvågen i högsta hugg.

Jag klurade lite på hur jag skulle gå tillväga för att väga kaninerna. Enklast hade kanske varit att ta med kattburen ut och väga där i, men det gjorde jag inte. Luna fick ligga i en bunke på köksvågen, hon landade på ca 700-800g, hon sprattlade lite så blev inte nån exakt siffra. Hon behövde ju inte vägas för årsrapporten eftersom hon är en unge, men tänkte det var kul att veta ändå.

Med Sune försökte jag först få honom att själv sätta sig på badrumsvågen, men den var för hal så han gick bara upp med framtassarna. Kanske nåt att träna på till nästa år, haha! Så jag tog honom i famnen och vägde mig med och utan honom. Han vägde in på 2,9 kg och rasen ”ska” väga runt 3kg så det känns ju rätt spot on! Känns som han håller sig fin i hullet också.

Jag passade på att städa åt dem också, Sune är väldigt renlig och har sina toaletter som är enkla att göra rent, Luna är inte lika tydlig, men hon kissar väl inte lika mycket heller. Det blev renare i alla fall! Och så fick de nytt hö, nytt vatten och lite grönsaker också, vilket var uppskattat såklart.