Profilbild för Okänd

Om LoviseC

Här kan du läsa om min vardag med mitt halvblodssto, ponnyerna, arbetet på gården och alla djuren, och mina två barn.

Dressyrträning!

Så var det dags för dressyrträning igen! Kaprifol var ju tillkammad och redo efter gårdagens klippning, och jag plockade fram short chapsen och rena ridbyxor. Vädret och klippningen tillät mig använda Kaprifols fluffiga tjocka fintäcke, alltid kul när det kommer till användning.

Kaprifol var ordentligt på tå och visste att vi skulle iväg, så jag tänkte att lastningen kunde ta en stund. Jag minns inte ens när jag lasttränade senast, men det har ju gått bra att åka de två gånger vi varit iväg denna höst. Men Kaprifol var en pärla och gick på direkt, jag backade då ut henne och gick på igen, och fick stänga direkt. Så duktig!

Redan gick bra, nya motorvägen är dock klar mellan Alingsås och Vårgårda så jag kunde inte riktigt köra samma väg som jag brukar. Lite slingrigare väg, men ingen omväg i alla fall. Väl framme tog jag med sadel och hästen in i ridhuset, vädret erbjöd inte trevlig framskrittning utomhus. Kaprifol var fortfarande lite på tå och det var en del julpynt i hörnen att titta på. Och AAH NÅN HAR LAGT EN SADEL BREDVID DÖRREN, ja fröken häst det gjorde jag, det är din sadel. När sadeln kom upp på ryggen var den inte lika läskig längre i alla fall, och jag satt upp så småningom också och red fram tills Åsa kom.

Träningen gick jättebra. Jag är så nöjd med galoppens utveckling den här hösten/vintern. Och oliksidheten som blir mindre och mindre, roligt roligt.

I slutet jobbade vi lite med mina värsta svagheter, sitta ner i traven och övergång galopp-trav. Fattar inte hur jag kan vara så värdelös på det. Haha. Har alltid varit. Men men, får väl helt enkelt ta tag i det en gång för alla.

När vi var klara var vi svettiga och möra i kroppen båda två. Men väldigt nöjda! Kaprifol skrittades av ordentligt och så gick hon fint på släpet igen när vi skulle hem.

Jag har en träning inbokad den 6:e januari också, så får se om vintern kom nu och frös ihop banan, eller om det går att rida där fram tills dess.

Utflugen

Vi gjorde ett försök för ca två veckor sen att flytta över Nora till sitt rum. Det resulterade i gallskrik och en fruktansvärt ledsen tös, som dagen efter visade sig ha fått storebrors förkylning. Så vi sket i förflyttningen under förkylningsperioden och hon fick sova kvar i spjälsängen/vår säng i vårt sovrum. Tills igår då vi tyckte att förkylningen dragit förbi och hon sovit normalt igen, och se nu var det ju inga problem. Hon sov i sitt rum hela natten, stora tjejen! Hon vaknade ett par gånger men det var inga större bekymmer att få henne att somna om. Hon har även bytt upp sig till barnsäng i stället för spjälsängen då den huvudsakliga anledningen till att hon typ alltid sover i vår säng är att hon är minst sagt svår att få att sova i spjälsängen. Nu sover hon gott för andra natten i den ”stora” sängen, så det återstår väl att se om det var en engångsföreteelse eller inte.

Detta har även lett till att vi faktiskt ”slängt ut” den stora gästsängen från Noras rum. Vi tänkte nog att den skulle stå kvar där ett tag, men nä, vi tar ner den i källaren i stället. Just nu har den kommit halvvägs, sista biten får bli utevägen och med tanke på spöregnet får det vänta ett par dagar.

Innan spöregnet anlände hade jag en go förmiddag i stallet. Kaprifol blev klippt och riden, hon kändes superfin vilket bådar gott inför morgondagens dressyrträning.

Den här gången åker vi till Åsa i Charlottenbergs ridhus, ganska passande med tanke på morgondagens monsunregn, annars hade det nog inte blivit nåt ridet alls, haha. Jag satte tillochmed halstäcke på Kaprifol idag, så slipper hon se ut som en dränkt katt när vi åker i morgon eftermiddag.

Efter stallgörat och lite djurfix gick jag in och åt lunch med familjen. Och sen ville Loke rida så vi kastade på oss alla kläder och skyndade oss så vi skulle hinna innan regnet. Jag, Loke, Assim och Nora gick en promenad i skogen medan Axel grejade med segelbåten, och vi hann tillbaka innan både mörkret och regnet. Skönt.

Taklisterna i badrummet har fått en omgång färg också, men det ska på en strykning till innan det är klart så ni får ingen bild än.

A Merry Christmas

Tack vare nattens minusgrader var det lite juligt och frostigt ute när vi vaknade vid åtta i morse. Ja ni hör, sovmorgon!! Barnen har skött denna ledighet riktigt bra på den fronten får jag erkänna.

Julaftonen började med Julstrumpor och små paket och sen blev det frukost. Solen sken och frosten glimmade, snart gick vi ut! Det blev en riktig städdag bland alla djuren, alltid skönt när det blir rent och fint!

Sen blev det lunch, dusch, Nora sov middag och så lyckades jag få det ena barnet att ta på fina kläder i alla fall!

Vid tre tittade vi på Kalle Anka, Nils och Marsha kom över, vi öppnade paket och så blev det julmat!

Barnen är nöjda med sina julklappar!

Loke fick en lastbil med en grävmaskin, som han så länge längtat efter, och Nora fick Duplo med hästar och stalldelar.

Barnen somnade i vanlig tid och vi kopplade upp oss via Zoom och körde onlinespel med nästan alla medlemmar i Axels familj. Oväntat roligt!!

En himla bra julafton ändå!

Dan före dan

Äntligen lite sol!! Vi var snabba ut efter frukost och gjorde inordning hästarna för en riktig familjerunda. Axel fick sitta upp på Kaprifol och vi andra tre tog plats i vagnen efter Assim.

Fantastiskt. Glada barn och snälla hästar. Till och med en galopp fick Axel testa, jag sa åt honom att gasa lite men Kaprifol såg lite tveksam ut, de får prova igen nästa gång.

När vi kom tillbaka var det dags för lunch och sovtajm för Nora. Vi andra passade på att ha lite ”verkstad” med pepparkaksbak, komplett med glasyr.

Och takmålning i badrummet! Andra lagret gjort, nu ska bara taklisterna målas också.

Under eftermiddagen var Axel ute och jagade, julskinkan röktes och lite röj/städ av huset blev det också.

Och nu är det dags att sova! Julstrumporna är laddade med små paket till morgonen, och så ligger det ju några under granen också! Blir nog en bra dag, även om det inte riktigt blir som det var tänkt.

Lite färg

Igår lyckades vi ta oss ut en stund medan det inte regnade. Här är bildbevis!

Båda hästarna fick motion av sina medryttare så jag var ju tvungen att hitta på nåt annat. Och hall-projektet står lite still i väntan på att nån ska hjälpa oss att kika lite, så det fick bli badrumstaket.

Lite målartvätt och sen ett lager ”tak-och panelvitt”.

Idag blir det ett lager till och så ska taklisterna bli helvita. Så ljust och fint!

Måndagen

Det är sällan, eller snarare typ aldrig, som barnen inte går utanför dörren alls under dagen, men igår var en sådan dag. Jag och barnen var inne på förmiddagen och grejade (tvättade, städade och lekte) och Axel fixade djuren och grejade med sin segelbåt.

Dagens mellanmål bestod av banan och turkisk yoghurt till Nora, och Lokes turkiska yoghurt var toppad med havregryn och russin. Lite udda smak den där pojken ibland.

Vid lunch bytte vi kan man säga, Axel tog barnen och jag gick ner i källaren och jobbade en timme (lite grejer som jag inte kunde göra klart i fredags). Och efter det gick jag ut till stallet och red. Assim fick hänga med som handhäst så båda hästarna blev motionerade på samma gång.

Sen blev det middag och lite lek för hela familjen och läggdags för barnen. Då satte vi igång med att ta reda på lite mer information om hur väggen i hallen såg ut.

Det är ju spännande när man river i gamla hus! Man vet aldrig vad man hittar. Det dök kanske inte upp alltför stora överraskningar idag, men lite spännande var det att se ändå. Väggen mellan köket och kontoret är inte bara en vägg till exempel, utan två med kanske trettio centimeters mellanrum.

Sen är det ju så att den ena av de två väggarna går ut rakt igenom vår tilltänkta garderob, och den är bärande. Men det kanske går att ha bort någon decimeter eller två på den, vi får se. Annars för garderoben bli smalare helt enkelt. Vi har även kommit fram till att den väggen som går mellan köket och hallen högst troligtvis också är bärande. Den hade vi nog tänkt ta bort, men det går ju såklart inte. Lite synd, för det hade gjort köket mycket luftigare och trevligare, men så är det. Fördelen är att vi nu kan göra hallen som ett projekt, och nästan göra den klar innan vi går över till köket.

Grön och grann

Granen står så grön och grann i stugan!

Och även hönsen tycker det är vårigt väder ute. Efter en lång äggtorka låg det här i hönshuset igår!

Så nu har jag stoppat in halm i redena igen och hoppas på fler.

Kaprifol och jag var ute på en avrastningsrunda. Det var mycket energi i huvudet idag så det tog en stund innan det blev galopp alls (slängtrav med stop för varje sten typ), men när hon väl kommit igång och galopperat en stund blev hon sig själv igen.

Ordentligt svettig blev hon också, dags att klippa igen!

Värsta leklandet här hemma med detta lilla krypin.

Julledighet!

Det är sällan jag är kvar längre än till klockan tre på fredagar, så det kändes allt ganska konstigt när jag packade ihop vid FEMTIDEN. Men jag lyckades knyta ihop säcken ganska bra ändå, och behöver nog bara jobba nån timme hemifrån på måndag, hehe. Jag köpte med mig pizza på vägen hem som vi kalasade på. Sen landade vi i soffan allihop, Nora beskriver hur vi alla kände oss efter denna vecka.

Men idag sken ju solen på oss, underbart. Vi tog tillfället i akt och åkte för att hämta en julgran!

Axel och barnen var på julgransjakt redan tidigare i veckan så granen var redan vald, men nu åkte vi dit med såg och stora ponnyvagnen. Vi tog med oss en liten gran till hönsen och en lite större till hästarna också, så har de nåt greja med.

Under eftermiddagen blev det städ och lek. Och när barnen somnat för kvällen tog vi bort badrumsgarderoben.

Så nu är det två dörrar in till badrummet skulle man kunna säga, varav den ena inte riktigt går att stänga. Men det är ju sällan man är ensam på toa nuförtiden ändå!

Garderoben bar vi ner till tvättstugan. Den ska bli städskåp tror jag. Med dammsugare, mopp och diverse annat i.

Hektiskt

Inte så mycket på hemmafronten men på jobbet. Fram till slutet av förra veckan låg jag bra i fas tyckte jag, men denna veckan har varit smått kaotisk med allt som ska bli klart innan julledigheten. En dag kvar, och jag är ännu lite osäker på om jag hinner med allt, men det löser sig nog. Så ja, det har blivit ett par sena dagar denna vecka så jag har inte mycket skojigt att bjuda på.

Barnen har badat.

Kaprifol har fått röra lite på sig efter viloveckan förra veckan. Jag har bokat in två dressyrträningar under julledigheten som jag ser fram emot!

Jag vägde Luna för skojs skull häromkvällen, Susanne skryter ju om sina kaniners viktuppgång varje vecka så fick ju checka av och se hur vi låg till. Och Luna ligger ju flera gram över sina bröder! Kolla så fint jag fick henne att sitta på vågen, hon blir tamare och tamare nu också, även om det inte blir på samma sätt som om man skulle ha henne inne såklart.

Och fåren också. Det är ibland svårt att komma loss från stallet, många djur att klappa och gosa med!!

Tillbaka till barnen då. De är ju rätt gosiga och charmiga de också.

Vi har en sångbok här hemma som vi läser/Sjunger ibland, och där i finns det en bild på cake pops. Loke säger varje gång vi kommer till den sidan att såna skulle han vilja baka! Men det glömmer ju mamman lika fort som boken läggs ner, men så en dag kom jag ihåg att skriva upp ingredienserna på en handlingslista. Och igår kom vi ihåg att provbaka!

Finns en hel del att utveckla i utförandet, men helt klart ätbart!

Lite mer ordning

När man bestämmer sig för att ta bort tre ganska stora garderober innebär det ju att de måste tömmas på grejer först. Vi hittade några flyttlådor och papperskassar i söndags som vi snabbt fyllde, och de hamnade ju lite varstans tills vidare, bland annat i en stor hög på vardagsrumsgolvet. Igår kväll fixade vi därför så att garderoberna kom på plats på sitt nya ställe i garaget. Det har tidigare stått tre garderober här som ni kanske minns, vi stal dem till stallet för ett par år sen, för varför skulle de stå i garaget?? Minns att vi var väldigt nöjda med att bli av med dem, men ja, livet ändras, man samlar på sig grejer och behöver mer förvaringsmöjligheter. Så nu står det garderober här igen!

De sväljer ju rätt mycket grejer och det blev bättre ordning i dem nu så förutom grejerna som var i dem tidigare kunde jag få in lite grejer både från tvättstugan, pannrummet och Axels blivande ”styckningsrum”. Och lite plats finns det kvar än. Dörren till mitten-garderoben ligger kvar uppe i huset ännu, den får skruvas tillbaka nån dag också.