Profilbild för Okänd

Om LoviseC

Här kan du läsa om min vardag med mitt halvblodssto, ponnyerna, arbetet på gården och alla djuren, och mina två barn.

Allt mellan himmel och jord

Det har inte varit händelselöst här inte, så det kan jag inte skylla på. Men här kommer en liten redogörelse för de senaste dagarna!

Noras senaste grej är att klättra upp på alla stolar i köket och maten ska helst intas på vilken annan stol som helst än sin egen.

Axels dröm har gått i uppfyllelse, en egen segelbåt! Det är ett par veckor sedan nu som han och Marleen var och tittade på, och köpte, båten. Men det är först nu i helgen som de hämtade den. Den stod utanför Skövde och resan hem gick via småvägar i 30km/h, sent på lördagskvällen. Resan gick bra och nu står den inne i ladan och ska väl få lite kärlek innan den får hoppa i plurret till våren.

Även jag kommer få mig en bilresa en av de kommande helgerna, jag har äntligen fått tag på en ny kompis till Sune. Låt mig presentera Luna!

Även hon är en Mellerudskanin såklart och en ganska färsk sådan som ni ser.

Både Loke och Nora har badat i vattnet i gödselstacken idag, himla mysigt! Lyckligtvis bara upp till knäna ungefär, men jag tyckte det räckte. Nora tyckte det var jättekul, Loke tyckte det var katastrof. Kanske lärde han sig nåt. Så efter detta blev det bad i badkaret också, kanske ni förstår.

Axel började ju på Lokes garage i går och idag blev det såpass klart att vi tog in och ”provlekte” lite. Det ska på dörrar på öppningen till höger, en bottenskiva, och så lite färg också. Det finns en takskiva till också utanför bild, kanske gångjärn på den också vore kalas.

Dagens dressyrträning får ett eget inlägg så det skippar vi nu! Sist ut idag på kvällen var att Axel körde de två bagglammen till slakteriet inför morgondagens slakt. Så nu är alla får samlade i en hage igen, lite skönt! Den sista baggen behåller vi en månad till ungefär, och sen ska även han ta sig an sin sista resa.

Avslutningsvis en bild på dagens mockningsassistent!

Uppföljning

Som ni kanske minns hade Loke återigen ett blåsljud på hjärtat vid 3-års kontrollen på BVC för någon vecka sen. Idag hade vi tid på Alingsås Sjukhus för vidare kontroll. Det var endast en förälder som fick följa med, och inga syskon, så Axel tog Nora och jag och Loke åkte dit tillsammans.

Vi hann leka lite i väntrummet innan vi fick komma in för undersökning. Vi fick svara på lite frågor relaterade till Lokes hälsa och sen undersökte läkaren honom lite; kände på pulsen på armarna och i ljumskarna och lyssnade på hjärtat. Hon kunde inte höra något blåsljud så en till läkare kom in med ett bättre stetoskåp, och då kunde de höra blåsljudet. Det hördes inte från rygghållet, och det lät mindre när han låg ner. De var båda överens om att det högst troligt är ett ofaligt blåsljud, eftersom det dessutom verkar komma och gå lite. Men vi fick ändå komma in till en sköterska och ta EKG på Lokes hjärta.

Loke var jätteduktig, själva EKGt tyckte han nog var lite spännande.

EKGt såg jättefint ut så vi var snart klara. Blåsljudet kommer fortsättas hållas lite koll på och det är inte omöjligt att vi får en remiss till att även göra ultraljud på hjärtat, men det är högst sannolikt inget att oroa sig för.

Shetlandsponnyn

Kolla bara på de här fina bilderna som Helena tog i stallet igår, är han inte en riktig livsnjutare så säg?

Så himla skönt med lösdrift dessa blöta dagar. De kan gå in och lägga sig på torr mark, när de vill. Här kom ju dessutom solen fram och lös in i ligghallen.

Assim fick sällskap av Kaprifol också!

Jag jobbade hemifrån igår och eftersom jag då slipper resvägen både till och från jobbet, kunde jag vara klar och därmed hemma redan vid tre igår. Efter en snabb fika passade vi på att utnyttja de ljusa timmarna till en runda med ponnyvagnen. Jag och Loke satt i vagnen och Axel och Nora cyklade med oss.

Det blev en mysig runda, men det hann allt bli lite mörkt innan vi var hemma. Vi hade reflexer mm såklart, men man borde ha lite lampor på vagnen också. Får klura lite på om vi kan lösa det.

När barnen gått och lagt sig senare på kvällen gick jag ut till stallet igen, Kaprifols tur! Hon låg och vilade inne i ligghallen igen, sömntutan. Hon reste sig självmant medan jag plockade fram grejer och kom fram och ville vara med. För hennes del blev det ett tömkörningspass på banan idag, riktigt fin var hon också. Fick till galoppen bra framför allt så det är jag väldigt nöjd med. Roligt!

Dressyrträning bokad

I dagarna som gått bytte vi lite hästar i hagen, igen. Camilla valde att flytta sin Strumpa till ett box-stall i stället för vår lösdrift och vi har redan fått in en ”ersättare” för henne. Jag är ju lite motsträvig till att plocka in nya hästar i flocken så här sent på säsongen eftersom de då genast får trängas vid höbalen och i ligghallen. Mycket bättre då att släppa ihop hästar under sommarhalvåret då det finns mat överallt. Men det löste sig faktiskt på bästa sätt denna gången för Diana ringde och frågade om hon och Mille fick flytta tillbaka till oss, och det fick hon ju såklart! De flyttade i våras för att pröva vingarna i ett annat stall, men valde nu alltså att komma tillbaka till oss. Jätteroligt, och det kunde ju inte gå enklare att släppa in honom i flocken eftersom han redan kände Kaprifol, Assim och Anna. Bara Nellie var ny för honom.

Efter Kaprifols vila känns hon som sagt väldigt pigg och fin och jag blev sugen på att boka in träning igen. Det har inte varit träningar nere i ridhuset på länge, därav har jag ju börjat rida lite för den andra Åsa igen. Hon har kommit ut till stallet för de två senaste träningarna eftersom vi har varit fler som ridit, men nu när Camilla flyttat och Nellie nyss varit skadad är det ju bara jag igen. Så jag smsade Åsa och hörde om vi kunde komma bort till deras anläggning och träna, det tar ju lite mer tid men jag kan ju ändå köra dit, så det går ju. Men nu hade de en förkyld häst på anläggningen så även ridhuset är i ”karantän”, så Åsa kommer till oss ändå (i rena kläder och skor såklart så ingen potentiell smitta hänger med) och har träning bara för mig! Himla lyxigt!

Så på söndag blir det träning! Ser fram emot detta.

Hästar och stall

I fredags fick vi upp en hängare i stallet på det nya väggen, blev bra! Klurade ett tag på om vi skulle ha en eller två, men det räcker nog ändå med en.

Nu är ju täckessäsongen änna här så nu kan man hänga täcket här medan man rider! I stället för att hänga det över boxväggen som vi tidigare gjort. Det går ju det med men det händer ju att det står en häst där inne, som kanske gillar att äta upp täcket eller så.

Lite klippresultat har vi här också.

Det är ju först när man tar bilder på sidorna som man vet hur lika man klippt, och det blev nog ändå gaaanska bra den här gången! Funktionellt om inte annat.

Skären till min klippmaskin skickades in för slipning i fredags, så jag håller tummarna att de går att klippa med när de kommer tillbaka. Kaprifol är ju klar för tillfället men den där svarta fluffbollen behöver ”luftas” lite också om det ska kunna bli några fler vagnsturer innan nästa sommar, hehe.

Lite av varje

Även den här söndagen började med jakt för Axels del, han tog en promenad med bössan i högsta hugg men hittade inget att sikta på. Jag och barnen tog hand om djuren, mockade och gungade.

Sen gick vi in, förmiddagsvädret var änna lite tråkigt. När Axel kom tillbaka hade vi ganska precis ätit lite mellanmål och rensat ut lite kläder ur Noras garderob. Långsamt blir ju även hon större! Vid elva var det dags för henne att sova middag, så Axel la henne och när hon somnat var det min tur att gå ut själv! Och rida såklart.

Vi hade en härlig runda, Kaprifol är riktigt pigg och fräsch. En veckas vila för henne gjorde gott.

När jag kom tillbaka åt jag en snabb lunch (Loke och Axel hade redan ätit) och sen grejade vi lite i Noras rum. Vi har lite smått påbörjat renoveringen där inne. Hittills har vi lagat hålet bakom dörren, dragit ner tapeten på garderobsdörrarna, skruvat bort alla kontakter (elen är avstängd), spacklat hål och latexat sprickor taket.

Garderobsdörrarna ska skrapas och slipas rena från tapetrester, i övrigt tänkte vi måla direkt på tapeten. Det kommer bli vitt, kanske med en fondvägg, har inte riktigt bestämt oss där ännu. Kul att vara igång i alla fall!

Loke fick idén att han ville baka pepparkakor idag, så Axel slängde ihop en deg och när den vilat lite i kylen gjorde de ett litet provbak, lagom till eftermiddagsfikat. Gott!

Efter fikan fick vi lite frisk luft igen och det blev en promenad med ponny och barn. Mysigt! Premiär med westernsadeln på Assim idag, Loke har ”vägrat” detta tidigare. Men får nog säga att den låg bättre på Kaprifol, den hamnade lite i framvikt på Assim. Sen går inte stiglädren att korta mer heller så Loke har lite att växa i innan den kommer till sin fulla rätt. Men det var roligt att han ville prova.

I sina söta ridbyxor såklart!

Snabba bilder

Klockan är lite för mycket för att orka blogga ordentligt så det blir en snabbis!

Loke och Axel tillbringade förmiddagen i skogen på jakt, så jag och Nora tog hand om gården och djuren själva.

Mockning, matning och städning.

Det var ju himla fint väder så även fåren tog sig ut, och Sune fick komma ut i sommarburen medan vi grejade lite i boxen. Nya grenar och halm mm.

Efter lunch åkte vi till stugan vid Vanderydsvattnet och lekte lite med några familjemedlemmar!

Vi blev kvar resten av dagen och vi grillade och åt gott på eftermiddagen innan vi stoppade in barnen i bilen och åkte hem igen.

Roligt med en spontan utflykt i det vackra vädret.

Barnen somnade gott i bilen trots att det var en timme innan läggdags, och lät sig enkelt läggas om här hemma. Får se om det straffar sig med tidigt uppgång i morgon eller inte!

Baksidan av djurägandet

I veckan har jag tyckt att vår kaninhona Hedvig tappat i vikt och klurat lite på att komplettera höet + grönfodret med lite pellets till henne för att se om det kunde hjälpa. Jag hann dock inte mer än komma till den tanken innan hon fullständigt rasade i vikt och blev som ett skelett. I onsdags kväll var hon även lite ”krum” i bakdelen och skuttade inte helt normalt, hon var hängig och hade dålig aptit. Jag och Axel var ute hos henne efter barnens läggdags för att kika lite mer ordentligt på henne men kunde inte riktigt hitta något ”fysiskt fel”, så som dåliga tänder, sår eller skador. I går morse ringde vi därför en veterinär och bokade in en tid för eftermiddagen. Vilket för övrigt inte verkar helt enkelt när man har en kanin. Vårgårda ville inte ta emot oss utan hänvisade oss till Blå Stjärnan i Göteborg, men det kändes ju lite väl långt så jag fick en tid i Alingsås men även de ”varnade oss” för de är inga kaninexperter. Men de kunde kika på henne i alla fall och hjälpa oss vidare.

Men vi kom aldrig så långt. När Axel var ute och kikade till Hedvig vid tvåtiden hade hon legat inne i sitt hus och var i princip förlamad i bakdelen, så för att bespara hennes lidande tog han bort henne. Det kändes inte som att det var något annat vi kunde göra för henne där.

Så nu är stackars Sune ensam i sin kaninbox, jag håller på att leta efter en ny hona till honom, men det verkar inte vara det lättaste att få tag på så här sent på året.

Besiktningsdag

Igår hade Axel full rulle med besiktning av både bil och barn. Bilen var först ut och den klarade sig igenom fint, en lampa som behöver bytas bara för det var tydligen fel färg på den. Efter detta var det dags för barnens tredje försök på BVC, efter att blivit ombokat på grund av sjukdom två gånger.

Nora blev vägd och mätt i vanlig ordning, hon är numera 74cm lång och väger ungefär 8570g, fortfarande inte någon tungviktare här, men hon följer en kurva i alla fall! Hon charmade såklart alla också, och visade upp hur stadigt hon kan gå. Läkaren var på plats och Nora fick OK i rumpan. Därefter var det Lokes tur och han är 99 cm lång och väger 15,6 kg. Även han fick en koll av läkaren och då framförallt avlyssning av hjärtat och läkaren kunde inte riktigt utesluta att hon hörde ett blåsljud, så vi kommer återigen få en remiss till Alingsås och åka dit och lyssna lite mer.

Avslutningsvis fick Nora vaccination i benen så besöket avslutades med lite ledsna miner, men det hade gått bra ändå.

Jag kom hem lite före resten av familjen så jag hann påbörja kvällens middag innan de kom hem. Efter middagen gick vi ner till grannarna och kalasade på tårta, eller tårtor tillochmed, tre olika fanns det! Marsha fyllde nämligen år igår så vi var nere en sväng och firade henne lite.

Slut på vilan

Nu har Kaprifols vilovecka tagit slut och igår fick hon röra på sig lite lätt igen, mjukstart med promenad och ett par varv i trav på lina på banan för att se henne röra sig bara. Jag har inte lyckats förstå vad det är för fel på min klippmaskin ännu men Camilla var snäll och lånade ut sin. Hon har samma maskin som jag så jag jämförde skären mellan maskinerna och kunde väl inte riktigt se några större avvikelser, men jag ska skicka in mina skär för slipning så får vi se om det blir bättre. Jag klippte Kaprifol med Camillas skär men med min egen maskin så nu vet jag i alla fall att problemet endast ligger hos skären så i ”värsta fall” räcker det med att köpa nya skär och inte en helt ny maskin.

Ni får förebilderna idag och efterbilderna en annan dag, för det glömde jag att fota! Passade på att klippa manen och svansen också, så nu är hon lite extra prydlig igen. Tjock är hon fortfarande dock, får se om vi kan göra nåt åt det nu framöver!

Hon var lika supersnäll att klippa som alltid, det jobbigaste var när jag klippte halsen för det var så skönt så hon envisades med att klia tillbaka på mig, eller hänga med huvudet på min rygg, haha! Så söt.

Även Assim fick lite kärlek i form av borstning och longering på banan. Det syns inte längre att jag redan har klippt honom en gång!! Helt sjukt vilken päls han får. Så ja, det är ju också nåt att ta tag i, men förhoppningsvis räcker det som sagt att skicka mina skär på slipning.