Idag åker vi till Väne-Åsaka så fort Axel är klar med älgjaktsförberedelserna. Det vankas kalas för hälften av barnaskaran!
Men det har jag ju inga bilder på eftersom det inte har hänt än, så här kommer några från torsdagens kvällsridning i stället.
Sadel blev det den här gången! Kul med variation, men jag är lite ”sur” för att han totalvägrar den fina westernsadeln… En vacker dag kanske.
Det blev en lite gemensam skrittrunda och sen red jag lite på banan. Dressyrträning på onsdag så gäller ju att trimma lite innan dess och träna på läxorna!
Hon kändes ganska fin och jag tycker att jag har fått rätt bra verktyg till att få in vänsterbogen bättre så det blev också helt okej idag.
Kassa bilder så här mot skymningstid, men lite roligt ändå.
Ojoj vad dagarna bara försvinner, och jag hinner inte göra nåt hemma känns det som. I går blev det i alla fall en liten kvällspromenad med ponny och barn, det var mysigt! Loke var trött (han somnade i soffan medan Axel lagade mat innan jag kom hem) men piggnade på sig när vi kom ut och tyckte det var roligt att rida. Han ville rida till båten som ligger ute i skogen, och när vi var där ville han hoppa av och leka runt lite, så då fick Nora passa på att sitta på Assim.
Det var uppskattat såklart!
När Loke skuttat klart där i skogen hoppade han upp på Assim igen och så traskade vi hemåt. Axel mötte oss när vi nästan var tillbaka vid huset igen.
Vi kikade på våra fina får när vi gick förbi också, tänk att vi har SEX tackor numera? Det blir ju då gissningsvis hela tio lamm till våren, hehe. På tal om lamm så ringde Axel till skinn-berederiet för nån dryg vecka sen och frågade om förra årets lammskinn, och de var faktiskt på gång. Två var klara och ett skulle bli klart ganska snart, och resten vid jul. Så vi får nog en leverans när som helst med första omgången, ska bli så roligt att se dem!
I övrigt laddar vi upp för Lokes födelsedag i morgon, firar med min familj gör vi hemma hos Susanne på lördag! Och så får vi ladda batterierna ordentligt för nästa vecka är fullsmetad från morgon till kväll…
Jag har inga stora händelser att rapportera om idag, men en liten uppdatering är ju ändå roligt. Om inte annat för mig själv, jag går ofta tillbaka i bloggen och läser om en del grejer, hur Loke var i Noras ålder, eller bilder på gården eller hästar mm.
I förra veckan jobbade jag ju hemma under torsdagen, och det gick jättebra även under eftermiddagen när Loke visste att jag var där. När jag hade jobbat färdigt för dagen och kom upp ur källaren kommer Loke fram och frågar ”Var är pengarna?”. Det lät så himla roligt, både jag och Axel tjöt av skratt. Då hade såklart dagens miljontals frågor handlat om varför jag jobbade, och det är ju för att man behöver tjäna pengar mm.
Han snappar ju upp väldigt mycket av det vi pratar om och säger ibland till Nora ”Det får du verkligen inte göra, absolut inte”, eller som igår när hon snubblade över en leksak och var lite ledsen. Då kom Loke fram, böjde sig ner och klappade henne lite på ryggen och sa ”Det blir så ibland!”
Nora då. Går och klättrar på allt, men det är ju sen gammalt. Här hittade jag henne i fredags medan jag tvättade händerna efter blöjbytet (ja så snabbt gick det), hon ville ha fler vindruvor till fredagsmyset uppenbarligen. (Stolen stod redan där i alla fall, men det är väl inte långt borta heller),
Och hon snackar också. Mamma har hon kunnat ganska länge. Annars är djur populära och hon kan säga katt och nästan skriker BÄÄÄÄ/DÄÄÄ vid åsynen på får och kossor.
Fortsatt mammig är hon också och blir först ledsen om hon inte får komma till mig direkt, sen liksom blixtrar det till i ögonen och så ändras gråten till ilsket gallskrik ungefär. Den ilskan dyker ju också upp när hon inte får hoppa i badet tillräckligt snabbt, eller om hon tas ur gungan innan hon själv vill det. Tur hon är söt.
Hösten kom på riktigt idag när hästarna fick sin första höbal för säsongen. Eller ja, de tre stora i alla fall, ponnysarna fick en ny hage i stället och får gnaga gräs ett tag till. Loke blev lycklig av höbalskörandet, som han längtat hela sommaren. Nora tyckte det var lite spännande hon med.
Efter detta fick hästsläpet en storstädning där mattan åkte ut och allt spolades rent. Och så blev det en ridtur med Camilla och Strumpan. Kaprifol tyckte släpets matta var lite konstig där den låg på marken…
Under eftermiddagen lekte jag och barnen inne nån dryg timme medan Axel grejade lite med Nils. Vi bakade kakor bland annat! Och när Axel var klar (och fått sig en kaka) gick vi ut i stallet och målade!
Så vackert så vackert! Jag var dock lite för ivrig med att komma igång så jag glömde sopa golvet invid väggen, så det får göras nån dag så kanten nertill kan jämnas till lite med en pensel.
Här kommer den utlovade bilden på kaninerna! De mår fint!
De har blivit lite tamare också, Sune är ju lite ”tillbakadragen” men kan nu tänka sig att bli lite klappad han också. Men Hedvig är fortfarande gosigast.
Ja vad mer då, middag och bad och tandborstning.
Och nu sover de här godingarna och Axel och Nils försöker sig på att göra öl. Kan bli spännande!
Tänk att vår kille fyller tre år om mindre än en vecka! Stora grabben alltså.
Idag har vi grejat en hel del med lekstugan som ska bli hönsens nya bostad. Det sista blev skrapat och en skarv blev latexad och sen tvättade vi rent fönsterkarmar och dörren från alger och annat mumsigt.
Det gick snabbt så sen var det dags att börja måla! Var dålig på att ta före-bilder men här är en i alla fall:
Och efter:
Kan nog bli så att vi målar ett lager till så det täcker ordentligt. Men det är ju redan mycket snyggare!
Även dörren fick färg. Både på insidan…
Och på utsidan!
Hela utsidan behöver ju lite omvårdnad men det kanske vi får ta till våren, får se helt enkelt vad vi hinner med.
Oj vad lyxigt att inte behöva åka eller rida iväg för träning, utan att ha det på hemmaplan! Nu fick jag då visserligen skritta en runda som uppvärmning, det får jag ju på köpet när jag rider till ridhuset, men det blir ju mycket enklare att planera tiden. Kaprifol kändes hyffsat trevlig från början och jag försöker vara noga med att hon svarar fram och jag försöker låta bli att ”tjata” på henne.
Träningen gick bra! Väldigt stor skillnad att rida träning på hemmaplan jämfört med nere i ridhuset faktiskt, och jag är väldigt nöjd med att våra vardagliga problem ”kom fram” tydligt så jag kunde få hjälp med det. Fick ett par ”aha-upplevelser” som jag ska försöka fortsätta jobba på. Roligt roligt! Och jobbigt, träningsvärk idag!
Vi har helt klart inte riktigt kommit in i de nya vardagsrutinerna ännu, men det ska vi väl göra så småningom. Noras sovrutiner på dagen är helt random, barnen sover oroligt på natten, Loke drömmer och skriker/ropar i sömnen flera gånger per natt, och så upp tidigt på detta! Sen är det ju konstigt att barnen ska behöva väckas måndag, tisdag och onsdag, för att Loke ska hinna till förskolan, och sen när torsdagen kommer och de är ”lediga”, ja då vaknar båda barnen före klockan sju? Fascinerande. Men som sagt, det går över.
Jag har kommit bra in på jobbet i alla fall och har blivit mitt vanliga produktiva jag, så det känns bra! Idag jobbar jag hemifrån för första gången sen jag började 1:a september och jag smet upp innan resten av familjen vaknade och har ”gömt mig” nere i gillestugan, haha. Det är nog det enda sättet för mig att få jobbro här hemma i huset. Hittils går det fint! Får se om det går lika bra efter vår gemensamma lunch sen när barnen förstår att jag är hemma, hehe. Men det ska nog gå bra, Loke är så pass stor att han nog kan förstå att han inte får springa ner till mig hela tiden, och Nora är så liten att hon nog inte inser att jag är här nere även sen.
I kväll är det dressyrträning här hemma! Det ska bli väldigt roligt att få hjälp på hemmaplan, inte bara för att allt det praktiska runtomkring blir väldigt smidigt, utan också för att få hjälp med ”vardags-Kaprifol”. Återkommer väl om det hela i morgon!
Det blir helt klart färre bilder tagna dessa jobbdagar, men vackra Koppar hamnade på bild i alla fall.
Man kan ju undra varför hon ligger där och ser finurlig ut. Men det har ju en alldeles naturlig förklaring.
Fyra kycklingar blev det från äggen som vi tog med från Britt och Simon, för att kläcka fram några till dem nu när vi ändå hade en höna som ville ruva (och vi behöver ju verkligen inte fler). De resterande fem äggen var inte utvecklade alls så de var högst troligtvis inte ens befruktade (ni får byta tupp Britt, han är kass!). Jag har inte sett de resterande kycklingarna live ännu, men idag kommer säkert Koppar ta med dem utanför huset och visa dem världen.
Ännu en dag klarades av på jobbet, Loke var på förskolan och Axel tog med sig Nora till öppna förskolan inne i Vårgårda. Det är två timmar för barn 0-1 år och Nora brukar vara bland de äldsta där. Hon hade lekt massor och gått runt och gett de andra barnen leksaker, så gulligt. Plockat äpplen och gjort must hade Axel och barnen gjort också, och när jag kom hem tändes grillen och vi grillade kyckling. Riktigt fina kvällar nu!
Efter maten harvade vi ridbanan så den är fin till torsdagens träning, och såg till alla djuren i vanlig ordning. Båda barnen var trötta efter en lång dag så de sov båda gott i sina sängar innan klockan var åtta. Nora har annars varit extra svår att lägga den senaste veckan så det var skönt att hon kom i säng i tid. Jag stack då ut i stallet och tömkörde både Kaprifol och Assim på den nyharvade banan. En i taget såklart.
Tänkte lite extra på att Kaprifol skulle svara bra framåt när jag bad henne, och gjort ett gäng övergångar där hon skulle svara kvickt. Tyckte hon var fin och ganska energisk idag.
Även Mr Fluff fick som sagt röra på sig och han var också riktigt fin på tömmen idag. Pigg och glad och jobbade fint. Roligt! När båda hästarna var klara gjorde jag rent tömmarna och tömkörningsgjorden också, och sen in i soffan några minuter innan läggdags!
Lilltösen har idag blivit elva månader gammal, hej vad tiden går fort. Vi har dock inte firat detta på nåt nämnvärt sätt utan jobb och förskola i vanlig ordning!
Jag åkte lite tidigare hem från jobbet för att vi skulle hinna äta middag innan Axel cyklade iväg till föräldramöte på förskolan. Mer som en infoträff där de fick se lite olika grejer som barnen pysslat och grejat med det senaste. Jag och barnen gick ut när Axel cyklade och kollade till djuren.
McNugget med sina sjulingar sprätte runt för fullt och kom glatt och åt lite havregryn jag kastade till dem. Fjädrarna håller på att växa ut, alltid lika spännande att se vad det blir för färg på dem. Håller tummarna hårt att den svarta är en höna!
En bit bort gick Ron och de tre bruna hönorna; Mässing, Goldie och Brons. Om ni undrar var Koppar håller hus så ligger hon och ruvar fram kycklingar till Britt inne i hönshuset. Beräknat kläck idag och fyra har tittat fram än så länge!
Ron verkar ha landat fint och kändes väldigt lugn och avslappnad bland damerna. De har fått gå ut idag och det var inga problem.
När vi lekt en stund var Loke rätt trött så jag stoppade ner barnen i vagnen och så gick vi mot förskolan för jag tänkte vi kunde möta Axel. Vi hann hela vägen fram innan han var klar så vi lekte en stund på gräsmattan utanför förskolan innan vi gick hem.