Profilbild för Okänd

Om LoviseC

Här kan du läsa om min vardag med mitt halvblodssto, ponnyerna, arbetet på gården och alla djuren, och mina två barn.

Köksbord

Ni som har besökt vårt hus det senaste halvåret vet att vi har bytt köksbord oftare än vad som är nödvändigt. Så här i efterhand skulle vi inte bytt ut det som vi hade i början, men det är ju lätt att vara efterklok! Det senaste bordet fick vi från de förra grannarna och som ni kanske minns trodde vi att det var massivt så det gick att slipa upp, men när Axel började slipa visade det sig att så var inte fallet. Det var också lite för litet i sitt minsta läge, men när man drog i sär det för att lägga i en iläggsskiva var fortfarande benen i samma läge, så man kunde fortfarande inte få in två stolar på långsidan. Värdelöst och jag har irriterat mig på framför allt det senare enda sen jag upptäckte detta. Vi har efter det pratat lite löst om att bygga ett bord runt den stenskivan jag fått från jobbet, men för att vara realistisk, när kommer vi lägga tiden på det? Det vore kul att göra det, men då kanske det kan bli ett bord till vårt framtida uterum i stället. Den som lever får se!

Så jag har snokat lite på begagnatmarknaden ett tag och så plötsligt dök det upp! Igår fick därför hästsläpet följa med till jobbet och när jag var klar åkte jag in till centrala Borås i rusningstrafik. Jag lyckades både backa runt hörn och parkera nästan lagligt utanför lägenheten med släpet och omgivningen intakt! Lite stolt ändå. Och väldigt nöjd över resultatet.

Nu ska jag hitta en vit juniorstol till Loke också tror jag, skulle passa in fint!

När barnen gått och lagt sig blev det stall! Båda hästarna fick hänga med in och bli lite ompysslade. Kaprifol fick även på sig tömkörningsgrejerna och så tog jag med mig båda ut på ridbanan.

Assim fick hänga med när jag skrittade fram Kaprifol och sen stod han och tittade på när jag tömkörde Kaprifol ett lite lagom pass sådär. Hon var fin! När jag var klar med henne fick Assim springa lite på lina en stund, så båda fick röra på sig idag med. Det var min tur att mocka lösdriften också och nu märks det att hästarna håller sig mer häromkring, en hel kärra fick jag mocka idag! Men nu med betongplattan är det endast ett nöje, så lättjobbat!

Veckans planer

Den här veckan är inte riktigt lika fullsmetad som den förra, men lite roligheter har vi att se fram emot!

På tisdag kommer Oma och eventuellt Farfar, för de ska ta hand om våra barn på onsdag! Jag jobbar ju, och det ska även Axel göra faktiskt. Han ska åka till Stockholm och analysera lite prover, så han blir borta heeela dagen. På torsdag har både Nora och Loke tid hos BVC, båda ska få träffa läkare och Nora ska vaccineras. Det var Noras tid från början, och sen fick vi ett brev hem att även Loke var välkommen på ett 3-årsbesök nu under hösten om vi ville. Så då ringde Axel och frågade om inte Loke kunde hänga på Noras besök, eftersom det är läkarbesök även för 3-åringar, och det fick han! Smidigt att kunna ta båda på samma gång. Lokes besök känns ju inte jättenödvändigt egentligen, han utvecklas ju på alla sätt och vis och vi har inga direkta funderingar att ta upp. Men eftersom han hade ett blåsljud på hjärtat vid födseln, och även vid ett läkarbesök vid lite äldre ålder så hade det känts bra att få en koll på det ändå.

Loke 11 månader

Fredagen och lördagen är nog ganska oplanerade, men på söndag! Då ska jag och Kaprifol åka 6km bort och vara med på en Pay&Jump på terränghinder, på en travbana! Jag har inte riktigt någon koll på hur det kommer gå till/se ut, men jag tror att det kommer bli riktigt roligt!

Och veckan därefter är et älgjakt för hela slanten, så för att Axel ska kunna vara med på det har jag tagit föräldraledigt hela veckan. Det ska bli mysigt att vara hemma igen!

Söndagspyssel

Söndagen inleddes med löshoppning för hälften av hästarna i stallet. Jag och Camilla skulle ridit ut egentligen men det blåste halvt storm så vi ändrade planer och byggde fram hinder i stället. Kaprifol och Strumpan var först ut och det blev tre hinder; ett galoppsprång mellan de första och två galoppsprång mellan de andra. Lite gymnastik! De var så duktiga så, och när de var klara fick Assim också skutta lite. Han tog lite fler galoppsprång mellan hindren! Supersöt var han och rejsade runt ordentligt.

Axel åkte iväg och handlade och plockade svamp med barnen medan jag grejade med hästarna, och jag hann även ta hand om tvätt och röja köket innan de kom hem. Då blev det lunch och sen stack vi ut igen för nästa ”arbetspass”. Hästarna fick en ny höbal och tackorna fick tillsyn. Så fulsöta nu när de är klippta!

Och så körde vi även ner vår fårwheel-drive till baggarna i hagen på andra sidan vägen. Invigning! Ganska lagom för nu börjar vädret bli rätt ruggigt och det är fyra veckor kvar tills baggarna ska åka till slakt.

Vi hann faktiskt limma golvmattan i hönshuset också, blev inte så tokigt, trots att vi fick skarva lite. Nu är då nästa steg att flytta huset upp till rätt plats, och sen stoppar vi in inredningen.

Till sist fick ponnysarna komma in i hagen med de stora hästarna. Det blev alla hästar rätt nöjda över, alla samlade igen! Så nu är det nästan vinter på riktigt alltså, bara värmebaljan som saknas men jag hoppas det kan dröja lite till innan den behövs!

Målat klart!

Gårdagskvällen i Göteborg (Kviberg mer exakt) blev väldigt lyckad! Vi var sju stycken från jobbet som möttes upp hemma hos en kollega. Kvällen inleddes på en hinderbana där vi klättrade oss trötta, och så gick vi därefter hem till kollegan och åt tacopaj. Eftersom en i gänget dessutom fyllde år blev det tårta också! Vi hade jättetrevligt och spelade spel, klockan hann bli tio innan vi bröt upp och jag rullade hemåt.

Idag har Axel, Oma och Loke varit i Skövde och tittat på en segelbåt hela dagen, så jag och Nora roade oss själva. Eller ja Nora sov 2.5h…

…så jag målade klart det blivande hönshuset! På insidan då, utsidan är ju ett senare projekt.

Jag var tvungen att rulla ut mattan lite också för att se hur det kan tänkas bli, och det blir ju riktigt tjusigt!

Lite synd att hönsen kommer skita ner här inne sen…

Får se om vi fixar dit mattan i morgon kanske, så kan vi börja inreda sen. Kanske kan få till en flytt nästa helg?

2020-10-01

Första oktober anlände igår med hemmajobb för mig, klippning av våra får och en promenad med min fina häst. På kvällen skulle Axel åkt till skjutbanan och varit lite ansvarig för den, men han har blivit förkyld och hostar och snorar, så han fick vackert stanna hemma.

Fårklipparen anlände vid halv fyratiden och jag hann se lite utav sista fåret klippas när jag kom ut efter min jobbdag. Som alltid när jag dyker upp efter en jobbdag blev det kaos på barnen så jag tog med mig båda därifrån så det blev lite lugn och ro hos fåren. Eller ja, de bräkte ju en del de också, men i alla fall!

Vi gick då en promenad med Kaprifol, jag tänkte att det kunde vara ganska lagom rörelse så här dagen efter en tuff träning och Kaprifol verkade hålla med mig.

När vi var tillbaka hjälpte vi Marsha att sätta in en ny kattlucka och barnen passade på att rasta av sig i deras trädgård. Nora var extra söt i grod-mössan, från Elina tror jag.

Efter middagen blev det bad och hårtvätt för barnen och sen var det dags för sängen. Jag funderade på om jag skulle gå ut och motionera ponnyn efter läggdags, men jag struntade faktiskt i det. Det var skönt med en hel kväll i soffan, haha!

I dag är det fredag och jag ska till Göteborg efter jobbet med ett par kollegor. Vi ska springa oss trötta på en hinderbana, äta middag och fira en kollegas födelsedag. Blir skoj! Axel har sällskap av Oma så han slipper rodda barnen själv när han är lite krasslig.

Grym träning!

Igår var det dags för andra hemmaträningen för Åsa F, och det gick verkligen jättebra! Vi började faktiskt med galoppen idag, den brukar komma sist och då är bensinen redan slut så det brukar inte bli så mycket jobb där då. Därför var det väldigt roligt att börja där idag, eftersom traven ändå är rätt okej i dagsläget medan galoppen är lite sämre. Jag fick börja i det lätta varvet (höger) och rulla på en stor volt och lägga in ett gäng övergångar galopp-trav-galopp. Lite knackigt till en början men vi hittade ändå rätt ganska snart och fick fram en himla fin galopp. Jag behöver bli nogrannare med sitsen i galoppen, jag vill gärna dra bak inner skänkel och fastnar lite i innerhanden vilket bromsar galoppen så den blir lite stampig i stället för rund som man vill ha den. Fram med inner höft i stället och ”sitt i fattningsläge” hela tiden, då kommer inner skänkel fram och innerhanden blir lite mer elastisk. Sen har jag en dum ovana i galoppfattningarna också, och det är att jag lättar av i sadeln, framför allt när Kaprifol inte riktigt tar fattningen direkt. Jag vill liksom upp ur sadeln för att ”hjälpa henne att fatta galoppen”, men jag gör saken värre. Så sitt kvar på rumpan, håll om med skänkeln och sitt in i galoppen!

Bilderna har snälla Camilla fotat medan jag red fram innan Åsa kom, tack!

Vänstergaloppen var lite knackig även den inledningsvis, men ändå bättre än vad den varit det senaste. Här tyckte hon det blev lite jobbigt så hon fjantade sig och ”blev rädd” för bilarna som stod parkerade bredvid banan. Men sen fick jag igenom henne och hon blev riktigt fin även här!

Därefter följde lite skrittpaus och vi gick över till att jobba lite i skritten när vi fått andas ut lite. Vi gjorde ”fyrkanten” i skritt vilket innebär att men går på en fyrkant och i varje hörn lägger man in en kvarts framdelsvändning. Väldigt lösgörande och Kaprifol blev mjuk som smör och flyttade fint undan i båda varven. Vi fortsatte sedan på samma tema och red lite skänkelvikningar i skritt och trav. Jag är ju värdelös på detta och får inte riktigt till tajmingen med skänklarna, men det gick bättre och bättre! Det roliga här var att Kaprifol var superfin i traven mellan skänkelvikningarna, i båda varven. Efter en paus kan gärna den där vänsterbogen vara ”utanför kroppen” igen, men nu var hon verkligen ihop hela tiden och följde med jättebra åt båda hållen.

Som avslutning fick vi gå tillbaka lite till galoppjobbet på volt, och alltså, vilken känsla jag fick där!! Riktig gummibandskänsla i tyglarna där jag bara behövde spela lite med fingarna för att bibehålla henne i formen, motorn tuffade på bra och galopp-trav-galopp-trav gick riktigt bra! Då kunde jag plötsligt räta på mig lite också och ”bara sitta där” avslappnat och fint. Så skoj!

Nöjd med dagen

Igår fick vi in riktigt mycket på agendan! Jag kom hem i bra tid och vi åt mat direkt och båda barnen stoppade i sig maten rätt bra så det tog inte hela kvällen det heller. Därav kunde vi gå ut efter maten och greja lite; jag fick ridbanan snabb-harvad inför dagens träning och vi stoppade in fåren i sitt hus inför torsdagens klippning. De verkade veta precis var de skulle nånstans, de sprang typ i förväg och in i sin hage.

Axel var i Göteborg med Nora under dagen och grejade lite på Universitetet, och hann även svänga förbi Hornbach och köpa matta innan han susande hem för att hämta Loke på förskolan. En vinylmatta med grått ”trägolvs-utseende”, kommer bli riktigt tjusigt (och lättstädat) i hönshuset!

Vid strax efter sex åkte Axel iväg på jaktmöte och jag och barnen fixade vatten till fåren, stängde in hönsen och matade kaninerna innan vi gick in. Där åkte pyjamasarna på och kvällsmackan gjordes i ordning. Loke fick titta en liten stund på tv också och sen var det dags att borsta tänderna. Eftersom vi nästan alltid hjälps åt vid läggdags, jag och Axel, har vi inte riktigt någon rutin för hur man ska göra när man är själv. Igår gjorde jag så att jag tog med mig båda barnen till Lokes säng och läste bok, så som vi alltid gör när Loke ska sova. Nora växlade mellan att gå runt lite och vara med i sängen, hon var nöjd i alla fall så det gick bra. När jag läst två (korta) böcker till Loke sa jag att ”nu får du ligga här och mysa lite så ska jag gå och lägga Nora, jag kommer tillbaka om en liten stund”. Och så packade jag in honom lite och la gossedjuren tillrätta och tog med mig Nora in till vårt sovrum. Nora har faktiskt gått att lägga riktigt bra de senaste två-tre (?) veckorna och även idag gick det smidigt. Jag hörde att Loke stökade runt lite i sin säng en stund, men snart blev det tyst. Och när Nora var nerlagd i sin säng gick jag försiktigt in till Loke, och då hade han somnat så gott så. Härligt!

Axel kom hem en kvart-tjugo minuter senare till ett tyst och lugnt hus, så jag sa hej och hej då och stack ut till stallet! Där ute fick jag sällskap av Camilla så vi hade en mysig stallkväll tillsammans. Hon red sin häst och jag tömkörde Kaprifol lite lätt så hon bara fick jogga runt lite, så nu är vi redo för dressyrträning i kväll!

En dag i taget

Måndagen är avklarad, bara fyra hektiska dagar kvar av denna fulla, och roliga, vecka!

På vägen hem från jobbet igår stannade jag till och köpte med mig lite inredning till hönshuset! Jag har hållit ögonen öppna på begagnatmarknaden ett tag för jag vill nämligen ha ett ”hyllsystem” till rede i hönshuset. Nämligen en enkel kallaxhylla som vi ska hänga en liten bit upp på väggen så golvet blir fritt och lättstädat. I varje fack kommer jag sen lägga plastlådor med spån och halm i så det blir mysigt för hönorna att lägga ägg, och enkelt för mig att bara ta ur lådan och göra rent vid behov.

Vi hann även med att ta en liten kvällspromenad och nattade alla djuren, inklusive de tre bagglammen som går nere i Görans hage på andra sidan vägen. Om drygt två veckor ska vår inköpta bagge ”Ceasar” få träffa tackorna och förhoppningsvis göra sitt jobb och ge oss lamm till våren! De två egna bagglammen har slakt inbokad i november (oktober var redan fullbokad när vi bokade) och Ceasar blir kvar till december hos tackorna.

Båda barnen somnade runt åttatiden så då bytte jag om och gick ut till stallet. Mörkt på kvällarna nu så jag blev rätt glad när Kaprifol kom i full galopp när jag ropade på henne, duktig häst! Det blev som planerat ett dressyrpass på banan och det gick över lag bra, så jag är nöjd!

Fulla veckan

Ja den här veckan gäller det att ha koll i kalendern så vi lyckas pussla ihop det hela utan att glömma nåt. Först är det ju såklart jobb i vanlig ordning, och förskola för Loke. Dock så byter förskolan schema från och med denna veckan och måndag-onsdag blir numera tisdag-torsdag i stället. Jag tror det kommer passa oss ännu bättre än det förra schemat, så det blir nog kanon!

Måndag: Faktiskt inget på agendan just idag
Tisdag: Axel på styrelsemöte
Onsdag: Dressyrträning
Torsdag: Fårklippning och Axel har ansvaret för skjutbanan 17.00-20.00
Fredag: Middag i Göteborg med kollegorna

Sen ska jag försöka hinna motionera lite hästar också, viktigast är ett dressyrpass måndag eller tisdag, inför onsdagens träning. Med lite tur somnar barnen lika bra som de senaste dagarna så kan jag rida dressyr måndag och tömköra tisdag när de sover kanske. Assim får nog stå tillbaka lite denna vecka, men det gör inte så mycket.

Axel ska även in till Göteborg någon dag, men det skulle han nog passa på att göra när Loke är på förskolan så får Nora hänga på. Sen skulle jag gärna göra klart det nya hönshuset också så vi kan undersöka saken om att få det flyttat till helgen… Men det kanske är för ambitiöst, hehe. Axel latexade skarvarna en gång till i går så nu ska jag måla ett lager till bara så är det redo för inredning sen. Och vi har kommit överens om att lägga in en plastmatta, jag kikade efter en på Hornbach förra veckan men de hade inte såna i butiken, så det ska Axel eller jag kika efter i Göteborg i veckan i stället. Det finns att köpa på rulle med 2m bredd, vilket är precis vad vi behöver så det blir super att lägga in en sån för det blir ju inga skarvar då. Bara att limma fast!

Kalas och ost

Gårdagens kalas hos Susanne och Johan blev lyckat! Morfar, Regina och mormor kom dit och vi passade på att fira både Lucas, Oliver, Loke och Nora som alla fyller år här på hösten.

Vi åt massa gott och barnen lekte både ute och inne. Det finns en lekplats precis där de bor så dit gick vi en stund på eftermiddagen.

Rutchskana och gungan var Noras favorit.

Efter utomhusleken år vi tacos, massa glass i äkta kalas-anda! Mot kvällen fick barnen pyjamas på!

Och så hade vi lite lördagsmys i soffan innan vi packade in oss i bilen och åkte hem. Nora somnade innan vi ens rullat ut från bostadsområdet men Loke hängde allt i ganska länge. Stora killen!

Idag, söndag, blev det innelek på morgonen och sen vid tio åkte jag iväg till Jäla Kvarn där jag sålde ost ett par timmar för ridklubben. Det rullade på fint och jag var hemma igen strax före fyra. Axel och barnen hade roat sig med tipspromenad nere vid kyrkan bland annat. Vi åt middag och sen blev det bad och lite lek och sängdags!

Vi gjorde inte många knop efter att barnen somnat, bäst att samla kraft till en minst sagt fullsmäckad vecka som vi har framför oss.